Holde deg oppdatert med våre artikler om kommunal finansforvaltning
- jostein448
- 6. mai
- 4 min lesing
Oppdatert: 7. mai
Kompetansedeling er et viktig prinsipp for oss i BCM. I tillegg til å arrangere en rekke kurs og webinar, skriver vi derfor også artikler i fagtidsskrifter som Kommunal Økonomi med formål om å øke innsikten innenfor kommunal finansforvaltning.
Nedenfor har vi listet opp en rekke av våre artikler
Hvilket avkastningsmål skal kommunen bruke for plassering av midler?

Ved utgangen av 2023 hadde kommunal sektor 170 milliarder kroner i plassering (Kostra). Kommuneloven setter krav til at kommunens midler skal forvalte sine midler på en økonomisk fornuftig måte, og at kommunestyret fastsetter hvilke avkastningsmål som skal gjelde for kommunens forvaltning av midlene. Men hvilket avkastningsmål skal kommunen sette? Artikkelens første del gjør rede for hvorfor kommuner er pålagt et avkastningsmål, mens artikkelen i andre del gir innspill til utforming av avkastningsmål for korte og lange plasseringer.
Les hele artikkelen: Hvilket avkastningsmål skal kommunen bruke for plassering av midler?
Høyere normalrente for norsk økonomi

En fellesnevner for mange land er at økonomiene har tålt de siste årenes renteoppgang overraskende godt. Selv om at pengepolitikken virker med et tidsetterslep, pågår det nå en debatt om den nøytrale renten (ofte også omtalt som normal rente) har blitt høyere de siste årene. Etter 20 år med nedgang i Norges Bank sitt anslag på normalrenten for norsk økonomi, økte sentralbanken anslaget sitt på rentemøtet i juni og ga et budskap om at vi må leve med varig høyere rente enn det vi har vært vant til.
Les hele artikkelen: Høyere normalrente for norsk økonomi
Hvordan slår økte renter ut for kommunens økonomi?

Etter en 10-års periode med stabilt lave renter slo pandemien inn over oss i begynnelsen
av 2020 og Norges Bank satte ned styringsrenten til 0 prosent for å stimulere økonomien. Sommeren 2021 hadde vi en pengemarkedsrente helt nede i 0,2 prosent, mens den i dag ligger over 3 prosentpoeng høyere og med utsikter til ytterligere økninger. I lys av dette er det interessant å se nærmere på den reelle virkningen av en renteøkning for kommunens økonomi og hvilke renter vi kan forvente framover.
Les hele artikkelen: Hvordan slår økte renter ut for kommunens økonomi?
Grønn finansiering og klimafokus for kommunene

Fokus på bærekraft har økt både i finansmarkedet og for kommunal sektor. I denne artikkelen ser vi nærmere på muligheten for å synliggjøre kommunenes klimaprofiler gjennom grønne renter og hvordan kommunene kan få økt konkurranse på disse rentene. Verden står overfor en massiv klimaomstilling. For at dette skal kunne gjennomføres er man avhengig av at pengestrømmene innrettes mot prosjekter som bidrar til at denne omstillingen nås. Kapitalmarkedet får et økt ansvar når det gjelder hvor pengestrømmene styres, og dermed rettes fokus mer og mer mot dette.
Les hele artikkelen:
Hvilke kommuner bruker verdipapirmarkedet som finansieringskilde?

Verdipapirmarkedet har vokst frem som en viktig finansieringskilde for kommuner og fylkeskommuner. Nærmere 40 prosent benytter nå sertifikat- og obligasjonslån i kombinasjon med lån fra Kommunalbanken og KLP. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvilke kommuner som benytter seg av dette markedet og hvorfor de velger denne type finansieringsløsninger
Les hele artikkelen: Hvilke kommuner bruker verdipapirmarkedet som finansieringskilde?
Hva betyr valg av organisasjonsform for lånefinansiering offentlige havner

Flere kommunalt eide havner er nå i en prosess med å vurdere sin organisasjonsform. Om havneselskapet i framtiden skal være organisert som kommunalt foretak (KF), interkommunalt selskap (IKS) eller aksjeselskap (AS) krever en grundig utredning av mange forhold. I denne artikkelen ser vi nærme på hvilken betydning valg av organisasjonsform har for lånefinansieringen til de ulike selskapsformene.
Les hele artikkelen her: Hva betyr valg av organisasjonsform for lånefinansiering offentlige havner
Rentestyring – bør vi bruke brutto eller netto renteeksponering?

Kommunesektoren har nå en lånegjeld på over 600 mrd. kroner og den har i senere tid vokst kraftig og langt mer enn inntektsveksten. Som følge av koronasituasjonen har kommuner kunne låne til rekordlave rentenivåer det siste året. Økt lånegjeld og de varslede rentehevingene fra Norges Bank gjør at god rentestyring blir enda viktigere framover. Men hva skal man bruke som utgangspunkt for å måle renterisikoen – brutto eller netto renteeksponering?
Les hele artikkelen:
Norske sparebanker som investeringsalternativ

Norske sparebanker har de siste årene gitt eventyrlig avkastning til eierne av egenkapitalbevis. Egenkapitalbevisindeksen på Oslo Børs har siste 20 årene steget med over 1100 % og 2021 var nok et fantastisk år. Mange norske kommuner har i sitt finansreglement åpnet opp for å kunne investere i disse verdipapirene og har av den grunn hatt svært god avkastning over tid.
Les hele artikkelen:
20 år med kommunal finansforvaltning

«Javel, så får det komme noen skandaler da, men det får kommunene selv ta ansvaret for» kommenterte Kommunal Rapport til den første finansforskriften som ble iverksatt 1. april for 20 år siden. Skandaler ble det da også. Finansiell risiko gjennom lånegjeld og plasseringer var ikke noe nytt i kommunesektoren, men det var med innføringen av reglene om finansforvaltning og finansforskriften at dette ble formalisert i hele kommune-Norge. Utviklingen i regelverket har siden den gang vært drevet fram av valutasmeller, Terra-saken og tikkende gjeldsbomber.
Les hele artikkelen:
Krav til finansiell rapportering i årsberetningen

Kommuneloven stiller krav til at kommuner og fylkeskommuner skal utarbeide en årsberetning (§ 14-2) og til innholdet i årsberetningen (§ 14-7). I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvilke krav det stilles til den finansielle rapporteringen (jf. kommunens finans- og gjeldsforvaltning) og eksempler på hvordan rapporteringen kan gjøres i kommunens årsberetning/årsrapport (artikkelen behandler ikke anbefalinger og krav til noteopplysninger).
Les hele artikkelen:
Refinansieringsrisiko i kommuner

Kommuners refinansieringsrisko knyttet til lånegjeld har fått økende oppmerksomhet de senere årene i takt med bruk at nye låneinstrumenter og kriser i kapitalmarkedet. Senest i år skapte koronakrisen mye usikkerhet i kapitalmarkedene og det ble skrevet en del i media om at kommuner kunne få problemer med å refinansiere sine lån. Svaret sitter vi med nå.
Les hele artikkelen:
Kommunenes bruk av verdipapirmarkedet som finansieringskilde

Konkurranseprinsippet står sterkt i kommunal sektor. Dette prinsippet gjør seg også gjeldende ved innhenting av tilbud på lån. Gjennom finansreglementet har mange stadfestet at låneopptak skal søkes gjennomført til markedets gunstigste betingelser. Videre skal man som hovedregel innhente tilbud fra minimum to eller tre tilbydere ved låneopptak og refinansiering. For mange kommuner har det da vært behov for flere aktører å innhente tilbud fra. Aktørene i verdipapirmarkedet har i større grad blitt forespurt og per i dag benytter 140 kommuner og fylkeskommuner seg av verdipapirmarkedet.
Les hele artikkelen:
Comentários